
Freedom of Expression and Article 10 ECHR 
Summaries of 20 recent judgments (and decisions) of  the European Court of Human Rights 

(ECtHR), published in Iris, Legal Observations of t he European Audiovisual Observatory 
(www.obs.coe.int ), 2005-2008, 

© Dirk Voorhoof, Ghent  University / Copenhagen Uni versity, September 2008 
 
 
 
1. Nordisk Film & TV A/S v. Denmark, 8 December 2005 (undercover journalism, hidden camera, protection of 
sources) 
 
2. Aydin Tatlav v. Turkey, 2 May 2006 (blasphemy, (not) an abusive attack on a religion or its symbols) 
 
3. Sdruženi Jihočeské Matky v. Czech Republic, 10 July 2006 (access to public documents, principle, restrictions) 
 
4. White v. Sweden, 19 September 2006 (presumption of innocence, right of privacy, public interest) 
 
5. Klein v. Slovakia, 31 October 2006 (defamation, public debate, freedom of religion) 
 
6. Mamère v. France, 7 November 2006 (defamation, public debate on TV, topic of public concern) 
 
7. Radio Twist v. Slovakia, 19 December 2006 (leaked recordings of telephone conversation with a politician, 
news programme on radio, privacy, apology) 
 
8. Case of Vereinigung Bildender Künstler v. Austria, 25 January 2007 (right of one’s image, debasement and 
insult, human dignity, freedom of artistic expression and public debate, satire) 
 
9. Dupuis and others v. France, 7 June 2007 (confidential information, breach of confidentiality, reporting on 
judicial investigation, media coverage) 
 
10. Hachette Filipacchi Associés (Paris-Match) v. France, 14 June 2007 (photo of dead body, right of privacy, 
human dignity, assassination of public official, public interest) 
 
11. Glas Nadezhda EOOD and Elenkov v. Bulgaria, 11 October 2007 (refusal to grant broadcasting licence, 
media authority, independence and transparency, judicial review) 
 
12. Lindon, Otchakovsky and July v. France, 22 October 2007 (defamation of politician, freedom of artistic 
expression, political debate, hate speech, margin of appreciation) 
 
13. Voskuil v. the Netherlands, 22 November 2007 and Tillack v. Belgium, 27 November 2007 (protection of 
journalistic sources) 
 
14. Filatenko v. Russia, 6 December 2007 (defamation of political party and its leaders, political debate and 
electoral campaign, TV-journalist, live television show) 
 
15. Stoll v. Switzerland, 10 December 2007 (breach of confidence, matter of public interest, journalistic ethics, 
diplomatic relations, good/bad faith of journalist, sensationalism) 
 
16. Guja v. Moldova, 12 February 2008 (protection of whistle blower, matter of public interest, conditions for 
protecting whistle blowing under Art. 10 Convention) 
 
17. Yalçin Küçük (nr. 3) v. Turkey, 22 April 2008 (incitement to hatred and hostility, separatist propaganda, 
membership of armed group, interview on TV, terrorism, no incitement to violence or armed resistance) 
 
18. Alithia Publishing Company Ltd. & Constantinides v. Cyprus, 22 May 2008 (defamation, journalistic ethics, 
malice, facts and value judgments, credibility and reliability of evidence, proof of allegations, accurate and reliable 
information, margin of appreciation) 
 
19. Meltex Ltd. and Mesrop Movsesyan v. Armenia, 17 June 2008 (granting of broadcasting licences, decisions 
taken by the regulatory authorities must be duly reasoned, guarantees against arbitrariness) 

20. Flux (nr. 6) v. Moldova, 29 July 2008 (allegations of corruption, defamation, presumption of innocence, 
journalistic ethics, lack of journalistic investigation, right of reply, unprofessional behaviour of newspaper) 

 



1. Nordisk Film & TV A/S v. Denmark, 8 December 200 5 (undercover journalism, 
hidden camera and protection of journalistic source s, inadmissible) 
 

In August 2002, by judgment of the Danish Supreme Court (Højesteret) the applicant 
company, Nordisk Film & TV, was compelled to hand over limited specified unedited footage 
and notes of a broadcasted television programme investigating paedophilia in Denmark. For 
making the programme, a journalist went undercover. He participated in meetings of “The 
Paedophile Association” and interviewed with hidden camera two members of the 
association who made incriminating statements regarding the realities of paedophilia in both 
Denmark and India, including advice on how to induce a child to chat over the internet and 
how easy it was to procure children in India. In the documentary broadcasted on national 
television false names were used and all persons’ faces and voices were blurred. The day 
after the broadcast of the programme one of the interviewed persons, called “Mogens”, was 
arrested and charged with sexual offences. For further investigation the Copenhagen Police 
requested that the un-shown portions of the recordings made by the journalist be disclosed. 
The journalist and the editor of the applicant company’s documentary unit refused the 
request. Also the Copenhagen City Court and the High Court refused to grant the requested 
court order having regard to the need of the media to be able to protect their sources. The 
Supreme Court however found against the applicant company, so that the latter was 
compelled to hand over some parts of the unedited footage which solely related to “Mogens”. 
The court order explicitly exempted the recordings and notes that would entail a risk of 
revealing the identity of some persons (a victim, a police officer and the mother of a hotel 
manager), who where interviewed while they were promised by the journalist that they could 
participate without the possibility of being identified. In November 2002 Nordisk Film & TV 
complained in Strasbourg that the Supreme Court’s judgment breached its rights under 
Article 10 of the Convention, referring to the European Court’s case law affording a high level 
of protection of journalistic sources. 
 
In its decision of 8 December 2005 the Strasbourg Court has come to the conclusion that the 
judgment of the Danish Supreme Court did not violate Article 10 of the Convention. The 
Strasbourg Court is of the opinion that the applicant company was not ordered to disclose its 
journalistic sources of information, but that it was rather ordered to hand over part of its own-
research material. The Court is not convinced that the degree of protection applied in this 
case can reach the same level as that afforded to journalists when it becomes to their right to 
keep their sources confidential under Article 10 of the Convention. The Court is also of the 
opinion that it is the state’s duty to take measures designed to ensure that individuals within 
their jurisdiction are not subjected to inhuman or degrading treatment, including such ill-
treatment administered by private individuals. These measures should provide effective 
protection, in particular, of children and other vulnerable persons and include reasonable 
steps to prevent ill-treatment or sexual abuse of children of which the authorities had or 
ought to have knowledge. The European Court supports the opinion of the Danish Supreme 
Court that the non-edited recordings and the notes made by the journalist could assist the 
investigation and production of evidence in the case against “Mogens” and that it concerned 
the investigation of alleged serious criminal offences. Of particular importance is that the 
Supreme Court’s judgment explicitly guaranteed that material which entailed the risk of 
revealing the identity of the journalist’s sources was exempted from the court order and that 
the order only concerned the handover of a limited part of the unedited footage as opposed 
to more drastic measures such as for example a search of the journalist’s home and 
workplace. In these circumstances the Strasbourg Court is satisfied that the order was not 
disproportionate to the legitimate aim pursued and that the reasons given by the Danish 
Supreme Court in justification of those measures were relevant and sufficient. Hence Article 
10 of the Convention has not been violated. The application is manifestly ill-founded and is 
declared inadmissible. 
 



The decision of the European Court makes clear that the Danish Supreme Court’s order to 
compel the applicant to hand over the unedited footage is to be considered as an 
interference in the applicant’s freedom of expression within the meaning of Article 10 § 1 of 
the Convention. In casu the interference however meets all the conditions of Article 10 § 2, 
including the justification as being “necessary in a democratic society”. The Strasbourg Court 
is also of the opinion that the Supreme Court and the Danish legislation (Art. 172 and 804-
805 of the Administration of Justice Act) clearly acknowledge that an interference with the 
protection of journalistic sources cannot be compatible with Article 10 of the Convention 
unless it is justified by an overriding requirement in the public interest, hence reflecting the 
approach developed in the Strasbourg Court’s jurisprudence in the case of Goodwin v. UK 
(1996), Roemen and Schmit v. Luxembourg (2003) and Ernst and others v. Belgium (2003). 
 

Decision as to the admissibility by the ECtHR (Firs t Section), Nordisk Film & TV A/S v. Denmark, Appli cation no. 
40485/02, 8 December 2005 

 
2. Aydin Tatlav v. Turkey, 2 May 2006 (blasphemy, ( not) an abusive attack on a religion 
or its symbols) 
 
In 1992 Erdoğan Aydin Tatlav, a journalist living in Istanbul, published a five volume book 
under the title Islamiyet Gerçeği (The Reality of Islam). In the first volume of the book he 
criticised Islam as a religion legitimising social injuries portraying them as “God’s will”. 
Following a complaint at the occasion of the fifth edition of the book in 1996, the journalist 
was prosecuted for publishing a work designed to defile one of the religions (art. 175 Crim. 
Code). He was sentenced to one year’s imprisonment, which was converted into a fine.  
 
Before the ECtHR Tatlav complained that this conviction had been in breach of Article 10 of 
the Convention, referring to the right of freedom of expression “without interference by public 
authority”. Essentially, the Court evaluated whether the interference in the applicant’s right 
could be legitimised for the protection of the morals and the rights of others as “necessary in 
a democratic society”. The Court is of the opinion that certain passages of the book 
contained strong criticism of religion in a social-political context, but that these passages had 
no insulting tone and neither contained an abusive attack against Muslims or against sacred 
symbols of Muslim religion (See ECtHR I.A. v. Turkey, 13 September 2005, Iris 2005/10, 3-
4). The Court did not exclude that Muslims could nonetheless feel offended by the caustic 
commentary on their religion, but this was not considered a sufficient reason to legitimise the 
criminal conviction of the author of the book. The Court also took account of the fact that 
although the book had first been published in 1992, no proceedings had been instituted until 
1996, when the fifth edition was published. It was only following a complaint by an individual 
that proceedings had been instituted against the journalist. With regard the punishment 
imposed on Tatlav, the Court is of the opinion that a criminal conviction involving, moreover, 
the risk of a custodial sentence, could have the effect of discouraging authors and editors 
from publishing opinions about religion that were not conformist and could impede the 
protection of pluralism, which is indispensable for the healthy development of a democratic 
society. Taking into regard all these elements of the case, the Strasbourg Court considers 
the interference by the Turkish authorities disproportionate to the aims pursued. 
Consequently, the Court holds unanimously that there has been a violation of Article 10 of 
the Convention (see also ECtHR Giniewski v. France, 31 January 2006, Iris 2006/4, 2-3)  
 
ECtHR (Second Section), Aydin Tatlav v. Turkey, App lication no.  50692/99 of 2 May 2006 

 
3. Sdruženi Jiho české Matky v. Czech Republic, 10 July 2006 (access to public 
documents, principle, restrictions, inadmissible) 
 
The ECtHR at several occasions has recognised “the right of the public to be properly 
informed” and “the right to receive information”, but until recently the Court was very reluctant 
to derive from Article 10 of the European Convention on Human Rights a right to have 



access to public or administrative documents. In the cases of Leander v. Sweden (1987), 
Gaskin v. United Kingdom (1989) and Sîrbu v. Moldova (2004)) the Strasbourg Court has 
indeed recognised “that the public has a right to receive information as a corollary of the 
specific function of journalists, which is to impart information and ideas on matters of public 
interest”. The Court however was of the opinion that the freedom to receive information 
basicly prohibits a government from restricting a person from receiving information that 
others wish or may be willing to impart to him. It was decided in these cases that the freedom 
to receive information as guaranteed by Article 10 could not be construed as imposing on a 
State positive obligations to disseminate information or to disclose information to the public. 
 
In its decision on the admissibility the ECtHR for the first time has applied Article 10 of the 
Convention in a case where a request of access to administrative documents was refused by 
the authorities. The case concerns a refusal to give an ecologist NGO access to documents 
and plans regarding a nuclear power station in Temelin, Czech Republic. Although the Court 
is of the opinion that there hasn’t been a breach of Article 10, it explicitly recognised that the 
refusal by the Czech authorities is to be considered as an interference with the right to 
receive information as it is guaranteed by Article 10 of the Convention. Hence, the refusal 
must meet the conditions set forth in Article 10 § 2. In the case of Sdruženi Jihočeské Matky 
v. Czech Republic the Court refers to its traditional case law, emphasizing that the freedom 
to receive information “vise essentiellement à interdire à un Etat d’empêcher quelqu’un de 
recevoir des informations que d’autres aspirent ou peuvent consentir à lui fournir”. The Court 
is also of the opinion that it is difficult to derive from Article 10 a general right to have access 
to administrative documents, in the words of the Court “il est difficile de déduire de la 
Convention un droit général d’accès aux données et documents de caractère administratif”. 
The Court however recognizes that the refusal to give access to administrative documents, in 
casu relating to a nuclear power station, is to be considered as an interference in the 
applicant’s right to receive information. The Court considers this to be “une ingérence au 
droit de la requérante de recevoir des informations”. Because the Czech authorities have 
motivated in a pertinent and sufficient way the refusal to give access to the requested 
documents, the Court is of the opinion that in this case there has been no breach of Article 
10 § 2 of the Convention. The refusal was justified for the protection of the rights of others 
(industrial secrets), in the interest of national security (risk of terrorist attacks) and for the 
protection of health. The Court also emphasized that the request to have access to 
essentially technical information about the nuclear power station did not reflect a matter of 
public interest. For these reasons, it was obvious that there hadn’t been an infringement of 
Article 10 of the Convention and hence the Court declared the application inadmissible. 
 
The decision of 10 July 2006 in the case of Sdruženi Jihočeské Matky is important however 
as it contains an explicit and undeniable recognition of the application of Article 10 in cases 
of a refusal of a request to have access to public or administrative documents. The right of 
access to administrative documents is not an absolute one and can indeed be restricted 
under the conditions of Article 10 § 2, which implies that such a refusal must be prescribed 
by law, have a legitimate aim and must be necessary in a democratic society. The decision 
of the Court of 10 July 2006 gives additional support and opens new perspectives for 
citizens, journalists and ngo’s for having access to administrative documents in matters of 
public interest. 
 
Decision by the ECtHR (Fifth Section), Sdruženi Jih očeské Matky v. Czech Republic, Application no. 19101 /03 of 10 
July 2006 

 
4. White v. Sweden, 19 September 2006 (presumption of innocence, right of privacy, 
public interest) 

In 1996, the two main evening newspapers in Sweden, Expressen and Aftonbladet, 
published a series of articles in which various criminal offences were ascribed to Anthony 



White, a British citizen residing in Mozambique. The articles also included an assertion that 
he had murdered Olof Palme, the Swedish Prime Minister, in 1986. Mr White was a well-
known figure whose alleged illegal activities had already been the focus of media attention. 
The newspapers also reported statements of individuals who rejected the allegations made 
against Mr White. In interview published in Expressen,  Mr White denied any involvement in 
the alleged offences. 

Mr White brought a private prosecution against the editors of the newspapers for defamation 
under the Freedom of Press Act and the Swedish Criminal Code. The District Court of 
Stockholm acquitted the editors and found that it was justifiable to publish the statements 
and pictures, given that there was considerable public interest in the allegations. It further 
considered that the newspapers had a reasonable basis for the assertions and that they had 
performed the checks that were called for in the given circumstances, taking into regard the 
constraints of a fast news service. The Court of Appeal upheld the District Court’s decision.  

Mr White complained before the ECtHR in Strasbourg that the Swedish courts had failed to 
provide due protection for his name and reputation. He relied on Article 8 (right to respect for 
private and family life). The European Court found that a fair balance has to be struck 
between the competing interests, being the freedom of expression (Article 10) and the right 
to respect for privacy (Article 8), also taking into account that under Article 6 § 2 of the 
Convention individuals have a right to be presumed innocent of any criminal offence until 
proven guilty in accordance to the law. The Court first notes that as such the information 
published in both newspapers constituted defamation to the applicant. The statements 
clearly tarnished his reputation and disregarded his right to be presumed innocent until 
proven guilty as it appeared that Mr. White had not been convicted of any of the offences 
ascribed by him. However in the series of articles, the newspapers had endeavoured to 
present an account of the various allegations made which was as balanced as possible and 
the journalists had acted in good faith. Moreover, the unsolved murder of the former Swedish 
Prime Minister Olof Palme and the ongoing criminal investigations were matters of serious 
public interest and concern. The Strasbourg Court considered that the domestic courts made 
a thorough examination of the case and balanced the opposing interests involved in 
conformity with Convention standards. The European Court found that the Swedish courts 
were justified in finding that the public interest in publishing the information in question 
outweighed Mr White’s right to the protection of his reputation. Consequently, there had been 
no failure on the part of the Swedish State to afford adequate protection of the applicant’s 
rights. For these reasons, the Court considered that there had been no violation of Article 8. 
 
ECtHR (Second Section), White v. Sweden, Applicatio n no.  42435/02 of 19 September 2006 

 
5. Klein v. Slovakia, 31 October 2006 (defamation, public debate, freedom of religion) 

In March 1997 the weekly magazine Domino Efekt published an article written by Martin 
Klein, a journalist and film critic. In this article Klein criticised Archbishop Ján Sokol for his 
televised proposal to have the distribution of the film “The People v. Larry Flint” withdrawn as 
well as the poster publicising it. The article contained slang terms and innuendos with oblique 
vulgar and sexual connotations, allusions to the Archbishop’s alleged cooperation with the 
secret police of the former communist regime and an invitation to the members of the 
Catholic Church to leave their church. 

On complaints filed by two associations, criminal proceedings were brought against Klein. 
The journalist was convicted of the offence of public defamation of a group of inhabitants of 
the republic for their belief and he was sentenced to a fine of 375 euros, in application of 
Article 198 of the Slovakian Criminal Code. The Regional Court of Košice considered the 
article in question as vulgar, ridiculing and offending and hence not enjoying protection under 
Article 10 of the European Convention. It concluded that by the content of the article Klein 



had violated the rights, guaranteed by the Constitution, of a group of adherents to the 
Christian faith. 

Contrary to the domestic courts’ findings, the ECtHR is not persuaded that the applicant had 
discredited and disparaged a sector of the population on account of their Catholic faith. The 
applicant’s strongly-worded pejorative opinion related exclusively to the Archbishop, a high 
representative of the Catholic Church in Slovakia. The fact that some members of the 
Catholic Church could have been offended by the applicant’s criticism of the Archbishop and 
by his statement that he did not understand why decent Catholics did not leave that Church 
cannot affect that position. The Court accepts the applicant’s argument that the article neither 
unduly interfered with the right of believers to express and exercise their religion, nor 
denigrated the content of their religious faith. Given that the article exclusively criticised the 
person of the Archbishop, the applicant’s conviction of the criminal offence of defamation of 
other person’s belief was in itself inappropriate in the particular circumstances of the case.  

For those reasons, and despite the vulgar tone of the article, the Court found that it could not 
be concluded that by publishing the article the applicant interfered with the right to freedom of 
religion of others in a manner justifying the sanction imposed on him. The interference with 
his right to freedom of expression therefore neither corresponded to a pressing social need, 
nor was it proportionate to the legitimate aim pursued. The Court held unanimously that the 
interference with the applicant’s right to freedom of expression was not “necessary in a 
democratic society” and that there  had been a violation of Article 10 of the European 
Convention. 
 
ECtHR (Fourth Section), Klein v. Slovakia, Applicat ion no.  72208/01 of 31 October 2006 

 
6. Mamère v. France, 7 November 2006 (defamation, p ublic debate on TV, topic of 
public concern) 

On 11 October 2000 the Paris Criminal Court found Mr. Noël Mamère, a leading member of 
the ecologist party Les Verts and member of parliament, guilty for public defamation of the 
director of the Central Service for Protection against Ionising Radiation (SCPRI), Mr. Pellerin. 
Mr. Mamère was ordered to pay a fine of 10,000 francs, about 1,525 euros. The Paris Court 
of Appeal upheld the conviction considering that Mr. Mamère’s comments during a television 
programme were defamatory as they had damaged Mr. Pellerin’s “honour and reputation” by 
accusing him of repeatedly having “knowingly supplied, in his capacity as a specialist on 
radioactivity issues, erroneous or simply untrue information about such a serious problem as 
the Chernobyl disaster, which was of potential consequence for the health of the French 
population”. The Court found that Mr. Mamère had not acted in good faith, as he had not 
adopted a moderate tone in insisting forcefully and peremptorily that Mr. Pellerin had 
repeatedly sought to lie and to distort the truth about the consequences of the Chernobyl 
nuclear accident, spring 1986. Mr. Mamère had also attributed “pejorative characteristics” by 
using the adjective “sinister” and by saying that he suffered from “the Asterix complex”. In 
May 2006 following a complaint by certain individuals suffering from thyroid cancer, the 
Commission for Research and Independent Information on Radioactivity (CRIIRAD) and the 
French Association of Thyroid Disease Sufferers (AFMT), have recognised that the official 
services at the time had lied and had underestimated the contamination of soil, air and 
foodstuffs following the Chernobyl disaster. 

The Strasbourg Court in its judgment of 7 November 2006 observes that the conviction of Mr. 
Mamère for aiding and abetting public defamation of a civil servant had constituted an 
interference with his right to freedom of expression that had been prescribed by the Freedom 
of the Press Act of 29 July 1881 and had pursued one of the legitimate aims listed in Article 
10 § 2, namely the protection of the reputation of others. The Court however considers the 
interference as not necessary in a democratic society, as the case obviously was one in 



which Article 10 required a high level of protection of the right to freedom of expression. The 
Court underlines that the applicant’s comments concerned topics of general concern, namely 
protection of the environment and of public health. Mr. Mamère also has been speaking in 
his capacity as an elected representative committed to ecological issues, so that his 
comments were to be regarded as political or “militant” expression. The Court reiterates that 
those who have been prosecuted on account of their comments on a matter of general 
concern should have the opportunity to absolve themselves of liability by establishing that 
they have acted in good faith and, in the case of factual allegations, by proving that they 
were true. In the applicant’s case the comments in question were value judgments as well as 
factual allegations, so that the applicant should have been offered both those opportunities. 
As regards the factual allegations, since the acts criticised by the applicant had occurred 
more than ten years previously, the 1881 Freedom of the Press Act barred him from proving 
that his comments were true. While in general the Court could see the logic of such a time 
bar, it considered that where historical or scientific events were concerned, it might on the 
contrary be expected that over the course of time the debate would be enriched by new 
information that could improve people’s understanding of reality. Furthermore, the Court is 
not persuaded by the French Court’s reasoning concerning Mr. Mamère’s lack of good faith 
and the insulting character of some of his statements. According to the European Court, Mr. 
Mamère’s comments can be considered sarcastic but they remained within the limits of 
acceptable exaggeration or provocation. Furthermore, the question of Mr. Pellerin’s personal 
and “institutional” liability was an integral part of the debate on a matter of general concern: 
as director of the SCPRI he had had access to the measures being taken and had on several 
occasions made use of the media to inform the public of the level of contamination, or rather, 
one might say, the lack of it, within the territory of France. In those circumstances, and 
having regard to the extreme importance of the public debate in which the comments in issue 
had been made, Mr. Mamère’s conviction for defamation could not be said to have been 
proportionate and hence “necessary in a democratic society”. The Court therefore holds that 
there has been a violation of Article 10. 

ECtHR (First Section), Mamère v. France, Applicatio n no.  64772/01 of 7 November 2006,  

 
7. Radio Twist v. Slovakia, 19 December 2006 (leake d recordings of telephone 
conversation with a politician, news programme on r adio, privacy, apology) 

In a judgment of 19 December 2006 the Strasbourg Court considered the conviction of a 
radio station a violation of the freedom of expression guaranteed by Article 10 of the 
Convention. The applicant, Radio Twist is a radio broadcasting company that was convicted 
for broadcasting in a news programme the recording of a telephone conversation between 
the State Secretary at the Ministry of Justice and the Deputy Prime Minister. The recording 
was accompanied by a commentary, clarifying that the recorded dialogue related to a 
politically influenced power struggle in June 1996 between two groups which had an interest 
in the privatisation of a major national insurance provider. Mr. D., the Secretary at the 
Ministry of Justice subsequently filed a civil action against Radio Twist for protection of his 
personal integrity. He argued that Radio Twist had broadcast the telephone conversation 
despite the fact that it had been obtained in an illegal manner. Radio Twist was ordered by 
the Slovakian courts to offer Mr. D. a written apology and to broadcast that apology within 15 
days. The broadcasting company was also ordered to pay compensation for damage of a 
non-pecuniary nature, as the Slovakian courts considered the dignity and reputation of Mr. D. 
as a public official tarnished. Especially the broadcasting of the illegally tapped conversation 
was considered as an unjustified interference in the personal rights of Mr. D., as the 
protection of privacy also extends to telephone conversations of public officials. 

The Strasbourg Court however disagrees with these findings by the Slovakian Courts. 
Referring to the general principles that the ECtHR has developed in its case law regarding 
freedom of expression in political matters, regarding the essential function of the press in a 



democratic society and regarding the limits of acceptable criticism of politicians, the Court 
emphasizes that the context and content of the recorded conversation was clearly political 
and that the recording and commentary contained no aspects of any private-life dimension of 
the politicians concerned. Furthermore the Court refers to the fact that the news reporting by 
Radio Twist did not contain untrue of distorted information and that the reputation of Mr. D. 
seemed not to have been tarnished by the impugned broadcast, as he was shortly later 
elected as a judge of the Constitutional Court. The Court points out that Radio Twist was 
sanctioned mainly for the mere fact of having broadcast information which someone else had 
obtained illegally and had forwarded to the radio station. The Court is however not convinced 
that the mere fact that the recording had been obtained by a third person contrary to the law 
could deprive the broadcasting company which broadcast it of the protection of Article 10 of 
the Convention. The Court also notes that at no stage it was alleged that the broadcasting 
company or its employees or agents were in any way liable for the recording or that its 
journalists transgressed the criminal law when obtaining or broadcasting it. The Court 
observes that there is no indication that the journalists of Radio Twist acted in bad faith or 
that they pursued any objective other than reporting on matters which they felt obliged to 
make available to the public. For these reasons the Court comes to the conclusion that by 
broadcasting the telephone conversation in question, Radio Twist did not interfere with the 
reputation and rights of Mr. D. in a manner that could justify the sanction imposed on it. 
Hence the interference with its rights to impart information did not correspond to a pressing 
social need. The interference being not necessary in a democratic society amounted to a 
violation of Article 10 of the Convention. 
 
ECtHR (Fourth Section), Radio Twist S.A. v. Slovaki a,  Application no.  62202/00 of 19 December 2006 

 
8. Case of Vereinigung Bildender Künstler v. Austri a, 25 January 2007 (right of one’s 
image, debasement and insult, human dignity, freedo m of artistic expression and 
public debate, satire) 

In a judgment of 25 January 2007 the Strasbourg Court considered the conviction of an 
association of artists a violation of the freedom of expression guaranteed by Article 10 of the 
Convention. The association, Vereinigung Bildender Künstler Wiener Secession, had 
organised in 1998 an exhibition entitled “The century of artistic freedom”. One painting 
entitled “Apocalypse”, made by the Austrian painter Otto Mühl, was a collage of 34 public 
figures, who all where portrayed naked and involved in sexual activities. Among those 
portrayed was Mr. Meischberger, a former general secretary of the Austrian Freedom Party 
(FPÖ) and at the time a member of the National Assembly. Mr. Meischberger was shown 
gripping the ejaculating penis of Mr. Jörg Haider (FPÖ) while at the same time being touched 
by two other FPÖ politicians and ejaculating on Mother Teresa. 

The painting raised a lot of controversy and was ultimately vandalised by a visitor to the 
exhibition, who covered the part which showed Mr. Meischberger, among others, with red 
paint. Mr. Meischberger brought proceedings under Section 78 of the Austrian Copyright Act 
against the association, seeking an injunction prohibiting it from exhibiting and publishing the 
painting and requesting compensation. He argued that the painting debased him and his 
political activities. After the Vienna Commercial Court (Handelsgericht) dismissed Mr. 
Meischberger’s action, the Vienna Court of Appeal (Oberlandesgericht) found that the 
painting constituted indeed a debasement of Mr. Meischberger's public standing and issued 
an injunction against the association prohibiting it from displaying the painting at exhibitions 
and ordering it to pay EUR 1,450 in compensation and costs to Mr. Meischberger. The 
judgment was confirmed by the Supreme Court (Oberster Gerichtshof), considering that the 
Court of Appeal rightly had motivated why in this case the personal rights of Mr. 
Meischberger as protected by Article 78 of the Copyright Act prevailed over the artistic 
freedom protected by Article 17a of the Basic Law (Staatsgrundgesetz), because a picture of 
Mr. Meischberger has been used in a degrading and insulting manner. 



The ECtHR could not agree with the findings by the Vienna Court of Appeal and the 
Supreme Court, as it considered the painting, seen in its context, as protected under the right 
of freedom of expression. The Court noted first of all that the painting, in its original state, 
depicted Mr. Meischberger in a somewhat outrageous manner, but that the figures of the 
painting were caricatures and the painting satirical. According to the Court, satire is to be 
considered a form of artistic expression and social comment which, by exaggerating and 
distorting reality, is intentionally provocative. The Court is of the opinion that the painting did 
not concern Mr. Meischberger’s private life, but his public standing as a politician. The scene 
in which he was portrayed could be understood to constitute some sort of counter-attack 
against the Austrian Freedom Party, whose members had strongly criticised the painter’s 
work. The Court also observes that, even before Mr. Meischberger brought proceedings, the 
part of the painting showing his body was completely covered by red paint. From that time 
onwards, Mr Meischberger's portrayal – even assuming that he was still recognisable – was 
certainly diminished, if not totally eclipsed, by the portrayal of all the other, mostly more 
prominent, people who were still completely visible. The Court lastly noted that the Austrian 
courts’ injunction was not limited either in time or in space. It therefore left the association of 
artists, which directed one of the best-known Austrian galleries specialising in contemporary 
art, with no possibility of exhibiting the painting, irrespective of whether Mr. Meischberger 
was known, or was still known, at the place and time of a potential exhibition in the future. 
The Court concluded that the Austrian courts’ injunction was disproportionate to the aim 
pursued and therefore not necessary in a democratic society, in violation of Article 10.  
 
With this approach the majority of the Court rejected the firm arguments developed in the 
dissenting opinions by the Cypriot, the Norwegian and the Luxemburg judge, who considered 
the painting “senseless”, containing “disgusted images”, with “repulsive sexual poses, some 
even involving violence”, being manifestly “insulting” and “undermining the reputation or 
dignity of others”. The dissenters emphasized that freedom of expression cannot be 
unlimited, especially when it interferes excessively with the right of others. The excessive 
nature of the portrayal resulted from its attack on the dignity of others, a concept that prevails 
throughout the European Convention on Human Rights. One of the dissenting opinions also 
emphasized that “nobody can rely on the fact that he is an artist or that a work is a painting in 
order to escape liability for insulting others”. The majority of the Court however, without 
recognising an ‘exception artis’, underlined that the pictures were painted in an unrealistic 
and exaggerated matter which amounted to a caricature of the persons concerned using 
satirical elements. 

In a controversial case and in a controversial judgment, by four votes to three the Court 
came to the conclusion that there has been a violation of Article 10 of the Convention. The 
judgment is an important moral and legal support for artists and cartoonists producing 
satirical works, satire in the wording of the Court being “a form of artistic expression and 
social commentary and, by its inherent features of exaggeration and distortion of reality, 
naturally aims to provoke and agitate”. Accordingly any interference with an artist’s right to 
such expression must be examined with particular care, as the Court demonstrated in its 
judgment of 25 January 2007. 

ECtHR (First Section), Vereinigung Bildender Künstl er v. Austria, Application no.  68354/01 of 25 Janu ary 2007 
 

9. Dupuis and others v. France, 7 June 2007 (confid ential information, breach of 
confidentiality, reporting on judicial investigatio n, media coverage) 

In a judgment of 7 June 2007 the Court unanimously is of the opinion that the French 
authorities have violated the freedom of expression of two journalists and a publisher 
(Fayard) . Both journalists were convicted for using confidential information published in their 
book “The Ears of the President” (Les Oreilles du President). The book focussed on the 
“Elysée eavesdropping operations”, an illegal system of telephone tapping and record-



keeping, orchestrated by the highest office of the French State and directed against 
numerous figures from civil society, including journalists and lawyers. The French Courts 
found the two journalists, Dupuis and Pontaut, guilty of the offence of using information 
obtained trough a breach of the confidentiality of the investigation or of the professional 
confidentiality. It was also argued that the publication could be detriment for the presumption 
of innocence of Mr. G.M., the deputy director of President Mitterrand’s private office at the 
material time, who was placed under formal investigation for breach of privacy under 
suspicion of being the responsible person for the illegal telephone tapping. 

The European Court observes that the subject of the book concerned a debate of 
considerable public interest, an affair of state, which was of interest to public opinion. The 
Court also refers to the status of Mr. G.M. as a public person, clearly involved in political life 
at the highest level of the executive while the public had a legitimate interest to be informed 
about the trial, and in particular, about the facts dealt with or revealed in the book. The Court 
finds it legitimate that special protection should be granted to the confidentiality of the judicial 
investigation, in view of the stakes of criminal proceedings, both for the administration of 
justice and for the right of persons under investigation to be presumed innocent. However, at 
the time when the book was published, the case had already undergone wide media 
coverage and it was already well known that Mr. G.M. had been placed under investigation in 
this case. Hence, the protection of the information on account of its confidentiality did not 
constitute an overriding requirement. The Court also questions whether there was still an 
interest in keeping information confidential when it had already been at least partly made 
public and was likely to be widely known, having regard to the media coverage of the case. 
The Court further considers that it is necessary to take the greatest care in assessing the 
need to punish journalists for using information obtained through a breach of the 
confidentiality of an investigation or of professional confidentiality when those journalists are 
contributing to a public debate of such importance, thereby playing their role as “watchdogs” 
of democracy. According to the Court, the journalists had acted in accordance with the 
standards governing their profession as journalists: the impugned publication was relevant 
not only to the subject matter but also to the credibility of the information supplied. Lastly, the 
Court underlines that the interference with freedom of expression might have a chilling effect 
on the exercise of that freedom – an effect that the relatively moderate nature of the fine, as 
in the present case, would not suffice to negate. As the conviction of the two journalists had 
constituted a disproportionate interference with their right to freedom of expression it was 
therefore not necessary in a democratic society. Accordingly, there has been a violation of 
Article 10 of the Convention. 

ECtHR (Third Section), case of  Dupuis and others v . France, Application no. 1914/02 of 7 June 2007 

 
10. Hachette Filipacchi Associés (Paris-Match) v. France, 14 June 2007 (photo of dead 
body, right of privacy, human dignity, assassinatio n of public official, public interest) 

Short after the Prefect of Corsica, Claude Erignac, was murdered in Ajaccio in February 
1998, an issue of the weekly magazine Paris-Match contained an article entitled “La 
République assassinée” (The murdered Republic). The article was illustrated by a 
photograph of the Prefect’s body lying on the road, facing the camera. The widow and 
children of Prefect Erignac sought injunctions against several companies, including the 
publishing company of Paris-Match, Hachette Filipacchi Associés. They contended that 
publication of the photograph of the bloodied and mutilated body of their relative was not 
information which could possibly be useful to the public, but was prompted purely by 
commercial considerations and constituted a particularly intolerable infringement of their right 
to respect for their private life. The urgent applications judge issued an injunction requiring 
the Hachette Filipacchi company to publish at its own expense in Paris-Match a statement 
informing readers that Mrs. Erignac and her children had found the photograph showing the 
dead body of Prefect Erignac published in Paris-Match deeply distressing. Few days later the 



Paris Court of Appeal upheld the injunction, noting, among other considerations, that 
publication of the photograph, while Prefect Erignac’s close family were still mourning his 
loss, and given the fact that they had not given their consent, constituted a gross disturbance 
of their grief, and accordingly of the intimacy of their private life. It ruled that such a 
photograph infringed human dignity and ordered the Hachette Filipacchi company to publish 
at its own expense in Paris-Match a statement informing readers that the photograph had 
been published without the consent of the Erignac family, who considered its publication an 
intrusion into the intimacy of their private life. On 20 December 2000 the Court of Cassation 
dismissed an appeal on points of law by the applicant company. 
 
Relying on Article 10, the publishing house of Paris-Match complained before the ECtHR of 
the injunction requiring it to publish, on pain of a coercive fine, a statement informing readers 
that the photograph had been published without the consent of the Erignac family. The Court 
considered that the obligation to publish a statement amounted to an interference by the 
authorities with the company’s exercise of its freedom of expression. The Court noted that 
the practice of requiring publication of a statement was sanctioned by a long tradition of 
settled French case-law and was regarded by the French courts as “one of the ways of 
making good damage caused through the press.” It considered that this case-law satisfied 
the conditions of accessibility and foreseeability required for a finding that this form of 
interference was “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. 
The Court also considered that the interference complained of had pursued a legitimate aim 
(the protection of the rights of others) and it noted that the rights concerned fell within the 
scope of Article 8 of the Convention, guaranteeing the right to respect for private and family 
life. The crucial question which the Court had to answer was whether the interference had 
been “necessary in a democratic society”, within the framework of duties and responsibilities 
inherent in exercise of the freedom of expression. In this respect the Court reiterated that the 
death of a close relative and the ensuing mourning, which were a source of intense grief, 
must sometimes lead the authorities to take the necessary measures to ensure respect for 
the private and family lives of the persons concerned. In the present case, the offending 
photograph had been published only few days after the murder and after the funeral. The 
Court considered that the distress of Mr. Erignac’s close relatives should have led journalists 
to exercise prudence and caution, given that he had died in violent circumstances which 
were traumatic for his family, who had expressly opposed publication of the photograph. The 
result of publication, in a magazine with a very high circulation, had been to heighten the 
trauma felt by the victim’s close relatives in the aftermath of the murder, so that they were 
justified in arguing that there had been an infringement of their right to respect for their 
private life. The Court also considered that the wording of the statement Paris-Match had 
been ordered to publish, revealed the care the French courts had taken to respect the 
editorial freedom of Paris-Match. That being so, the Court considered that of all the sanctions 
which French legislation permitted, the order to publish the statement was the one which, 
both in principle and as regards its content, was the sanction entailing the least restrictions 
on exercise of the applicant company’s rights. It noted that the Hachette Filipacchi company 
had not shown in what way the order to publish the statement had actually had a dissuasive 
effect on the way Paris-Match had exercised and continued to exercise its right to freedom of 
expression. In conclusion the Court considered that the order requiring Paris-Match to 
publish a statement, for which the French courts had given reasons which were both 
“relevant and sufficient”, had been proportionate to the legitimate aim it pursued, and 
therefore “necessary in a democratic society”. Accordingly, the Court held by 5 votes to 2 
that there had been no violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights. 
The two dissenting judges expressed their firm disagreement with the finding of the majority 
in two separate dissenting opinions, annexed to the judgment. 

ECtHR (First Section), Hachette Filipacchi Associés  v. France, Application no. 71111/01 of 14 June 200 7 
 



11. Glas Nadezhda EOOD and Elenkov v. Bulgaria, 11 October 2007 (refusal to grant 
broadcasting licence, media authority, independence  and transparency, judicial 
review) 

In 2000 Glas Nadezhda EOOD, of which Mr. Elenkov is the manager, applied to the State 
Telecommunications Commission (the “STC”) for a licence to set up a radio station to 
broadcast Christian programmes in and around Sofia. The STC refused to grant the licence, 
basing its refusal on the decision taken by the National Radio and Television Committee (the 
“NRTC”) which found that, on the basis of the documents submitted by Glas Nadezhda 
EOOD, the proposed radio station would not meet its requirements to make social and 
business programmes or to target regional audiences. The proposals also failed to fully meet 
its requirements to produce original programmes, to ensure audience satisfaction and to 
provide the professional and technological resources required. 

Glas Nadezhda EOOD brought proceedings before the Supreme Administrative Court for 
judicial review of both STC’s and NRTC’s decision, but finally the Court held that the NRTC 
had total discretion in assessing whether an application for a broadcasting licence had met 
certain criteria and that this discretion was not open to judicial scrutiny. In the meantime, Mr. 
Elenkov attempted to obtain a copy of the minutes of the NRTC’s deliberations, which were 
meant to be available to the public under the Access to Public Information Act 2000. Despite 
his requests and a court order, Mr. Elenkov was not given access to those minutes. 

Relying on Articles 9 (freedom of thought, conscience and religion) and 10 (freedom of 
expression), the applicants complained that they were refused a broadcasting licence. They 
also complained under Article 13 (right to an effective remedy) about the ensuing judicial 
review proceedings. 

The Court is of the opinion that the interference in the freedom of expression of the 
applicants did not meet the requirements of lawfulnes as prescribed by Article 10 § 2. The 
NRTC had not held any form of public hearing and its deliberations had been kept secret, 
despite a court order obliging it to provide the applicants with a copy of its minutes. 
Furthermore, the NRTC had merely stated in its decision that Glas Nadezhda EOOD had not 
or had only partially corresponded to a number of its criteria. No reasoning was given to 
explain why the NRTC came to that conclusion. And no redress had been given for that lack 
of reasoning in the ensuing judicial review proceedings because it had been held that the 
NRTC’s discretion had not been reviewable. That, together with the NRTC’s vagueness 
concerning certain criteria for programmes, had denied the applicants legal protection 
against arbitrary interference with their freedom of expression. The Court notes that the 
guidelines adopted by the Committee of Ministers of the Council of Europe in the 
broadcasting regulation domain call for open and transparent application of the regulations 
governing the licensing procedure and specifically recommend that “[a]ll decisions taken ... 
by the regulatory authorities ... be ... duly reasoned [and] open to review by the competent 
jurisdictions” (Recommendation 2000/23 on the independence and functions of regulatory 
authorities for the broadcasting sector). Consequently, the Court concludes that the 
interference with the applicants’ freedom of expression had not been lawful and held that 
there had been a violation of Article 10. 
 
Having regard to its findings under Article 10, the Court considers that it is not necessary to 
additionally examine whether there has been a violation of Article 9 of the Convention. The 
Court on the other hand comes to the conclusion that there has been a violation of Article 13. 
The Court observes that the Supreme Administrative Court made it clear that it could not 
scrutinise the manner in which that body had assessed the compliance of Glas Nadezhda 
EOOD's programme documents with the relevant criteria, that assessment being within the 
NRTC's discretionary powers. The Supreme Administrative Court thus refused to interfere 
with the exercise of NRTC's discretion on substantive grounds and did not examine the 



issues going to the merits of the applicants' Article 10 grievance. Referring to its case law in 
some similar cases, the Court concludes that the approach taken by the Supreme 
Administrative Court – refusing to interfere with the exercise of NRTC's discretion on 
substantive grounds – fell short of the requirements of Article 13 of the Convention. 
 
ECtHR (Fifth Section), Glas Nadezhda EOOD and Elenk ov v. Bulgaria, Application no. 14134/02 of 11 Octo ber 2007 
 

12. Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France,  22 October 2007 (defamation of 
politician, freedom of artistic expression, politic al debate, hate speech), extract from press 
release ECtHR  

Mr Lindon is a writer, Mr Otchakovsky-Laurens is the chairman of the board of directors of 
the publishing company P.O.L., and Mr July was the publication director of Libération. In 
August 1998 P.O.L. published a novel by Mr Lindon called Le Procès de Jean-Marie Le Pen 
(“Jean-Marie Le Pen on Trial”). The novel recounts the trial of a Front National militant, who, 
while putting up posters for his party with other militants, committed the cold-blooded murder 
of a young man of North African descent and admitted that it was a racist crime. The novel is 
based on real events and in particular the murders, in 1995, of Brahim Bouaram, a young 
Moroccan who was thrown into the River Seine by skinheads during a Front National march, 
and of Ibrahim Ali, a young Frenchman of Comorian origin who was killed in Marseilles by 
Front National militants. The novel raises questions about the responsibility of Mr Le Pen, 
Chairman of the Front National, for murders committed by militants, and about the 
effectiveness of strategies to combat the far right. Following the publication of the novel, the 
Front National and Mr Le Pen brought defamation proceedings against Mr Lindon and Mr 
Otchakovsky-Laurens.  
On 11 October 1999 Paris Criminal Court convicted Mr Otchakovsky-Laurens of defamation 
and Mr Lindon of complicity in that offence. They were each fined the equivalent of 2,286.74 
euros (EUR) and ordered to pay, jointly, EUR 3,811.23 in damages both to Mr Le Pen and 
the Front National. The court found four passages from the book to be defamatory: 
 
1.      that Mr Le Pen led “a gang of killers” and that “people would have voted for Al  Capone too”;  
2.      that the Front National used violence against anyone who left the party;  
3.      that behind each of Mr Le Pen’s assertions “loomed the spectre of the worst abominations of the 
history of mankind”; and,  
4.      that he was a “vampire” who thrived on the “bitterness of his electorate, but sometimes also on 
their blood, like the blood of his enemies” and that he was a liar who used defamation against his 
opponents to deflect accusations away from himself. 

On 16 November 1999 Libération published a petition signed by 97 contemporary writers in 
its column “Rebonds” to protest about the conviction of Mr Lindon and Mr Otchakovsky-
Laurens. The petition disputed whether the passages in question were in fact defamatory 
and reproduced them verbatim. Mr July was subsequently summoned by the Front National 
and Mr Le Pen to appear before Paris Criminal Court, which, in a judgment of 7 September 
2000, found him guilty of defamation and sentenced him to pay a fine equivalent to EUR 
2,286.74 and EUR 3,811.23 in damages, for having reproduced the relevant passages from 
the novel. 

In a judgment of 13 September 2000, on an appeal lodged by Mr Lindon and 
Mr Otchakovsky-Laurens, Paris Court of Appeal upheld their convictions in respect of three 
passages (1., 3. and 4. above). The court reasoned that the author had only sufficiently 
distanced himself from the views expressed in relation to passage no. 2; the other three 
passages had not been subjected to basic verification and were not sufficiently 
dispassionate. On 27 November 2001 a further appeal on points of law was dismissed by the 
Court of Cassation. 

On 21 March 2001 Mr July’s conviction was upheld by Paris Court of Appeal, which found  
that the authors of the petition had intended to show their support for Mr Lindon “by repeating 



with approval, out of defiance, all the passages that had been found defamatory by the court, 
and without even really calling into question the defamatory nature of the remarks”. The court 
went on “its line of argument is built around reference to precise facts. There was therefore 
an obligation to carry out a meaningful investigation before making particularly serious 
accusations such as incitement to commit murder, and to avoid offensive expressions”. On 3 
April 2002 the Court of Cassation dismissed Mr July’s appeal on points of law. 

In a judgment given by the Grand Chamber of the ECtHR the complaints of Lindon,  
Otchakovsky-Laurens and July did not lead to a finding of a violation of Article 10 by the 
French authorities. 

The Court found that applicants’ convictions had a clear, legal basis (sections 29 and 32 of 
the Freedom of the Press Act of 29 July 1881). French case law indicated that Section 29 of 
the Act covered fiction, where the honour or reputation of a clearly identified individual was 
concerned. The European Court further found that their conviction pursued the legitimate aim 
of protecting the reputation or rights of others. 

Concerning the writer and publisher 
The Court reiterated that those who created or distributed a work, for example of a literary 
nature, contributed to the exchange of ideas and opinions which was essential for a 
democratic society. Hence the obligation on the State concerned not to encroach unduly on 
their freedom of expression. However, it appeared that the penalty imposed on Mr Lindon  
and Mr Otchakovsky-Laurens concerned, not the arguments expounded in the novel, but the 
content of certain passages. The Court recalled that novelists, other creators and anyone 
exercising freedom of expression had duties and responsibilities. 

The domestic courts’ view on whether the passages in question were defamatory could not 
be criticised in view of the virulent content of those passages and the fact that they 
specifically named the Front National and its chairman. It was also apparent that it was for 
the author’s benefit that the Court of Appeal sought to determine those remarks from which 
the author really distanced himself in his work. As a result, the court found that one of the 
four passages was not defamatory.  

The Court of Appeal’s findings that the three passages had not been subjected to basic 
verification was in line with the European Court’s case-law. In order to assess the justification 
of a statement, a distinction needed to be made between statements of fact and value 
judgments. While the existence of facts could be demonstrated, the truth of value judgments 
was not susceptible of proof. Even where a statement amounted to a value judgment, 
however, there had to exist a sufficient factual basis to support it. Generally speaking there 
was no need to make that distinction when dealing with extracts from a novel. It nevertheless 
became fully pertinent when, as in the applicants’ case, the work in question was not one of 
pure fiction but introduced real characters or facts. It was all the more acceptable to require 
the applicants to show that the allegations contained in the passages from the novel that 
were found to be defamatory had a “sufficient factual basis” as they were not merely value 
judgments but also allegations of fact. Overall the Court considered that the Court of Appeal 
had adopted a measured approach and that it had made a reasonable assessment of the 
facts. 

Having regard to the content of the offending passages, the Court also considered that the 
Court of Appeal’s finding that they were not sufficiently “dispassionate” was compatible with 
its case-law. It was true that, while an individual taking part in a public debate on a matter of 
general concern was required not to overstep certain limits as regards respect for the 
reputation and rights of others, he or she was allowed to have recourse to a degree of 
exaggeration or even provocation, or to make somewhat immoderate statements. It was also 
true that the limits of acceptable criticism were wider as regards a politician – or a political 



party – such as Mr Le Pen and the Front National – as such, than as regards a private 
individual. This was particularly true in the applicants’ case as Mr Le Pen, a leading politician, 
was known for the virulence of his speech and his extremist views, on account of which he 
had been convicted a number of times on charges of incitement to racial hatred, trivialising 
crimes against humanity, making allowances for atrocities, apologia for war crimes, proffering 
insults against public figures and making offensive remarks. As a result, he had exposed 
himself to harsh criticism and had therefore to display a particularly high degree of tolerance 
in that context. 

The Court nevertheless considered that the Court of Appeal made a reasonable assessment 
of the facts in the applicants’ case in finding that to liken an individual, though he be a 
politician, to the leader of “a gang of killers”, to assert that a murder, even one committed by 
a fictional character, was “advocated” by him, and to describe him as a “vampire who thrives 
on the bitterness of his electorate, but sometimes also on their blood”, “oversteps the 
permissible limits in such matters”. 

Considering that those involved in political struggles should show a minimum degree of 
moderation and propriety, the Court also noted that the passages were such as to stir up 
violence and hatred, going beyond what was tolerable in political debate, even in respect of a 
figure who occupied an extremist position in the political spectrum. The Court therefore found 
that the “penalty” imposed on the applicants was based on “relevant and sufficient” reasons. 
The amount of the fine was also moderate. The Court concluded that the measures taken 
against the applicants were not disproportionate to the legitimate aim pursued and that the 
interference with the applicants’ right to freedom of expression was necessary in a 
democratic society.  

Concerning the newspaper 
It appeared to the Court that Mr July was convicted because Libération had published a 
petition which reproduced extracts from the novel containing “particularly serious allegations” 
and offensive remarks, and whose signatories, repeating those allegations and remarks with 
approval, denied that the extracts were defamatory in spite of a finding to that effect against 
Mr Lindon and Mr Otchakovsky-Laurens. 

The Court reiterated that protection of the right of journalists to impart information on issues 
of general interest required that they act in good faith and on an accurate factual basis and 
provide “reliable and precise” information in accordance with the ethics of journalism. 
Freedom of expression carried with it “duties and responsibilities”, which also applied to the 
media even with respect to matters of serious public concern. Moreover, those “duties and 
responsibilities” were liable to assume significance when there was a question of attacking 
the reputation of a named individual and infringing the “rights of others”. Thus, special 
grounds were required before the media could be dispensed from their ordinary obligation to 
verify factual statements that were defamatory of private individuals.  

Having regard to the moderate nature of the fine and the damages that Mr July was ordered 
to pay, to the content of the passages and to the potential impact on the public of the 
remarks found to be defamatory on account of their publication by a national daily newspaper 
with a large circulation, the Court found that the interference was proportionate to the aim 
pursued. The Court concluded that the domestic court could reasonably find that the 
interference with the exercise by the applicant of his right to freedom of expression was 
necessary in a democratic society, in order to protect the reputation and rights of Mr Le Pen 
and the Front National.  

There had therefore been no violation of Article 10 concerning any of the applicants. 
 



In a (remarkable) dissenting opinion, three judges sharply disagree with the reasoning and 
findings of the majority of the Court. The dissenters are of the opinion that by seeking to 
ascertain the author's thoughts from the remarks of fictional characters in a fictional situation, 
the French Court of Appeal imprisoned literature in a set of rigid rules at odds with the 
freedom of artistic creation and expression. In their view such a radical position represents a 
clear departure from the case-law of the ECtHR, which has laid emphasis on the role of 
artistic creation in political debate. The dissenters also emphasize that by endorsing — or 
even paraphrasing — the reasoning given by the domestic courts, adhering to the logic they 
themselves adopted, the European Court in its judgment has quite simply refrained from 
carrying out its own review. The result is that European supervision is lacking, or is at best 
considerably limited, and this again represents a significant departure from the case-law of 
the ECtHR in matters of criticism of politicians. As regards Mr Jean-Marie Le Pen, it is 
argued by the dissenters that he should accept an even higher degree of tolerance being 
critisised precisely because he is a politician who is known for the virulence of his discourse 
and for his extremist views. It is clear in their view that the insulting allegations had a 
sufficient factual basis, as they could easily be derived from Mr J.-M. Le Pen's various 
convictions throughout his political career, particularly for the following offences: “trivialisation 
of crimes against humanity, making allowances for atrocities”. The dissenters also believe 
that it is excessive and inaccurate to claim that the novel in question constitutes an appeal to 
violence or hatred. The work criticises a politician who is himself inclined to make comments 
of such a nature, as shown by the convictions pronounced against him. In the present case, 
the expressions “chief of a gang of killers” (p. 10) and “a vampire who thrives on the 
bitterness of his electorate, but sometimes also on their blood” (p. 136) cannot be taken 
literally; their intention is to convey the message that this politician, through his discourse, 
encourages his followers to engage in acts of extreme violence, especially against minorities, 
as the Bouaram case itself showed. In this sense, these expressions are also value 
judgments which have an established factual basis. Finally with regard the conviction of 
Serge July, the dissenters emphasize that it cannot be argued that, by simply reporting in the 
newspaper Libération on the support of 97 writers for Mathieu Lindon and by publishing their 
opinion that the impugned passages were not defamatory, July had failed in his duty to act in 
good faith. 
 
ECtHR (Grand Chamber), Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France,  Applications nos. 21279/02 and  36448/02 
of 22 October 2007 

 
13. Voskuil v. the Netherlands, 22 November 2007 an d Tillack v. Belgium, 27 November 
2007 (protection of journalistic sources, investiga tive journalism) 

In two judgments the ECtHR has given substantial protection to the journalists’ protection of 
sources under Article 10 of the Convention. The case of Voskuil v. the Netherlands concerns 
Mr Voskuil’s allegations that he was denied the right not to disclose his source for two 
articles he had written for the newspaper Sp!ts and that he was detained for more than two 
weeks in an attempt to compel him to do so. Voskuil had been summoned to appear as a 
witness for the defence in the appeal proceedings concerning three individuals accused of 
arms trafficking. The court ordered the journalist to reveal the identity of a source in the 
interests of those accused and the integrity of the police and judicial authorities. Voskuil  
invoked his right to remain silent (zwijgrecht) and subsequently, the court ordered his 
immediate detention. Only two weeks later the Court of Appeal decided to lift the order for 
the applicant’s detention. It considered that the report published by the applicant was 
implausible an that the statement of Voskuil was no longer of any interest in the proceedings 
concerning the arms trafficking. In Strasbourg Voskuil complained of a violation of his right of 
freedom of expression and press freedom under Article 10 of the Convention. The European 
Court recalled that the protection of a journalist’s sources is one of the basic conditions for 
freedom of the press, as reflected in various international instruments including the Council 
of Europe’s Committee of Ministers Recommendation No. R (2000) 7. Without such 



protection, sources might be deterred from assisting the press in informing the public on 
matters of public interest and, as a result, the vital public-watchdog role of the press might be 
undermined. The order to disclose a source can only be justified by an overriding 
requirement in the public interest. In essence the Court was struck by the lengths to which 
the Netherlands authorities had been prepared to go to learn the source’s identity. Such far-
reaching measures could but discourage those who had true and accurate information 
relating to wrongdoing from coming forward in the future and sharing their knowledge with 
the press. The Court found that the Government’s interest in knowing the identity of the 
journalist’s source had not been sufficient to override the journalist’s interest in concealing it. 
There had therefore been a violation of Article 10. 

The other case concerns the journalist H.M. Tillack complaining of a violation by the Belgian 
authorities of this right of protection of sources. Tillack, a journalist working in Brussels for 
the weekly magazine Stern, has been suspected of having bribed a civil servant by paying 
him EUR 8,000 in exchange for confidential information concerning investigations in progress 
in the European institutions. The European Anti-Fraud Office OLAF opened an investigation 
in order to identify the informant of Tillack. After the investigation by OLAF failed to unmask 
the official at the origin of the leaks, the Belgian judicial authorities where requested to open 
an investigation in this case regarding an alleged breach of professional confidence and 
bribery involving a civil servant. On 19 March 2004 Tillack’s home and workplace were 
searched and almost all his working papers and tools were seized and placed under seal (16 
crates of papers, two boxes of files, two computers, four mobile phones and a metal cabinet). 
Tillack lodged an application with the ECtHR, after the Belgian Supreme Court had rejected 
his complaint under Article 10 of the Convention. The European Court emphasized that a 
journalist’s right not to reveal her or his sources could not be considered a mere privilege to 
be granted or taken away depending on the lawfulness or unlawfulness of their sources, but 
was part and parcel of the right to information, to be treated with the utmost caution, even 
more so in the applicant’s case, where he had been under suspicion because of vague, 
uncorroborated rumours, as subsequently confirmed by the fact that he had not been 
charged. The Court also took into account the amount of property seized and considered that 
although the reasons given by the Belgian courts were “relevant”, they could not be 
considered “sufficient” to justify the impugned searches. The European Court accordingly 
found that there had been a violation of Article 10 of the Convention. 
 
ECtHR (third section), Voskuil v. the Netherlands ,  Application no. 64752/01 of 22 November 2007 and E CtHR (second 
section), Tillack v. Belgium, Application no. 20477 /05 of 27 November 2007  
 
14. Filatenko v. Russia, 6 December 2007 (defamatio n of political party and its leaders, 
political debate and electoral campaign, TV-journal ist, live television show) 

In 2000 the journalist Aleksandr Grigoryevich Filatenko was convicted for defamation. The 
reason for the defamation proceedings was a critical question he formulated during a 
broadcast live show he was presenting as a journalist working for Tyva, the regional state 
television and radio broadcasting company in the Tyva Republic of the Russian Federation. 
The controversial question, based on a question raised by a viewer by phone, referred to an 
incident during which the Tyva Republic flag had been torn off a car which was campaigning 
in support of the Otechestvo Party candidate in the neighbourhood of another political parties 
headquarter, the Edinstvo Movement. It was a matter of disagreement as to how Filatenko 
had worded that question during the programme. Defamation proceedings were brought 
against Filatenko and the broadcasting company by members of the Edinstvo Movement. 
The plaintiffs’ version was that Filatenko had presented the incident as if the Tyva flag had 
been torn down and stamped on by people from the Edinstvo Campaign Headquarters. 
Filatenko denied having made any such allegation: he only admitted to having specified that 
the incident had taken place near the Edinstvo Campaign Headquarters. The Kyzyl District 
Court accepted the plaintiffs’ version of how the question had been worded. As the video 
recording of the show had been lost, the district court relied solely on witness testimonies 



confirming the plaintiff’s version of Filatenko’s wording of the question. Filatenko was found 
guilty of defamation and ordered to pay approximately EUR 347 compensation for damages, 
while Tyva was ordered to broadcast a rectification in the same time slot as the original 
show. 

In a judgment of 6 December 2007 the European Court of Human Rights is of the opinion 
that this conviction and court order violated of Article 10 of the European Convention on 
Human Rights. The Court reiterates that, as a general rule, any opinions and information 
aired during an electoral campaign should be considered part of a debate on questions of 
public interest and that there is little scope under Article 10 for restrictions on such debate. 
Similarly, punishing a journalist for having worded a question in a certain way, thus seriously 
hampering the press’ contribution to a matter of public interest, should not be envisaged 
unless there is particularly strong justification. Therefore, the timing (just before elections) 
and format of the show (live and aimed at encouraging lively political debate), necessitated 
very good reasons for any kind of restriction on its participants’ freedom of expression. The 
European Court finds that the Russian courts have failed to make an acceptable assessment 
of the relevant facts and have not given sufficient reasons for finding that Filatenko’s wording 
of the question had been defamatory. Furthermore, there has been no indication that the 
assumed allegation contained in Filatenko’s question had represented an attack on anyone’s 
personal reputation. The Court is also of the opinion that there could be no serious doubts 
about Filatenko’s good faith. He had merely requested a reaction from the show’s 
participants on an event of major public concern, without making any affirmations. According 
to the European Court Filatenko could not be criticised for having failed to verify facts, given 
the obvious constraints of a live television show, while a representative of the Edinstvo 
political movement had been present and invited to respond to the question. The Court 
therefore concluded that the interference with Filatenko’s freedom of expression had not 
been sufficiently justified, and hence violated Article 10 of the Convention. 

ECtHR (First section), Filatenko v. Russia, Applica tion no. 73219/01 of 6 December 2007  
 
15. Stoll v. Switzerland, 10 December 2007 (breach of confidence, matter of public 
interest, journalistic ethics, diplomatic relations , good/bad faith of journalist, 
sensationalism) 
 

In December 1996 the Swiss ambassador to the United States drew up a 
“strategic document”, classified as “confidential”, concerning the possible strategies with 
regard the compensations due to Holocaust victims for unclaimed assets deposited in Swiss 
banks. The report was sent to the Federal Department of Foreign Affairs in Berne and to a 
limited list of other persons. Martin Stoll, a journalist working for Sonntags-Zeitung, also 
obtained a copy of this document, probably as a result of a breach of professional confidence 
by one of the persons who had received a copy of this strategic paper. Short time later the 
Sonntags-Zeitung published two articles by Martin Stoll, accompanied by extracts from the 
document. The next days also other newspapers published extracts from the report. In 1999 
Stoll was sentenced to a fine of 800 Swiss francs (520 euros) for publishing “official 
confidential deliberations” within the meaning of Article 293 of the Criminal Code. This 
provision not only punishes the person who is responsible for the breach of confidence of 
official secrets, but also those who helped as an accomplice to give publicity to such secrets. 
The Swiss Press Council, to which the case also had been referred in the meantime, found 
that the way Stoll had focussed on the confidential report, by shortening the analysis and 
failing to place the report sufficiently in context, had irresponsibly made some extracts 
appear sensational and shocking. In a judgment of 25 April 2006, the Strasbourg Court of 
Human Rights held, by four votes to three, that the conviction of Stoll was to be considered 
as a breach of the journalist’s freedom of expression as guaranteed by Article 10 of the 
Human Rights’ Convention. For the Court it was crucial that the information contained in the 
report manifestly raised matters of public interest, that the role of the media as critic and 
watchdog also applies to matters of foreign and financial policy and that the protection of 



confidentiality of diplomatic relations, although a justified principle, could not be protected at 
any price. Furthermore, as Stoll had only been convicted because he published parts of the 
document in the newspaper, the European Court was of the opinion that the finding by the 
Swiss Press Council that he had neglected his professional ethics by focussing on some 
extracts in a sensationalist way, should not be taken into account to determine whether or 
not the publishing of the document was legitimate. 
 
In a judgment of 10 December 2007 the Grand Chamber of the ECtHR has, by twelve votes 
to five, “overruled” this finding of a violation of Article 10. Although the Grand Chamber 
recognizes that the information contained in the ambassador’s paper concerned matters of 
public interest and that the articles of Stoll were published in a context of an important public, 
impassioned debate in Switzerland with an international dimension, it is of the opinion that 
the disclosure of the ambassador’s report was capable of undermining the climate of 
discretion necessary to the successful conduct of diplomatic relations and of having negative 
repercussions on the negotiations being conducted by Switzerland. The judgment underlines 
that the fact that Stoll did not act illegally himself by obtaining the leaked document is not 
necessarily a determining factor in assessing whether or not he complied with his duties and 
responsibilities: as a journalist he could not claim in good faith to be unaware that disclosure 
of the document in question was punishable under Article 293 of the Swiss Criminal Code. 
Finally the Court emphasizes that the impugned articles were written and presented in a 
sensationalist style, that they suggested inappropriately that the ambassador’s remarks were 
anti-Semitic, that they were of trivial nature and were also inaccurate and likely to mislead 
the reader. Like the Swiss Press Council, the Court observes a number of shortcomings in 
the form of the published articles. The Court comes to the conclusion that the “truncated and 
reductive form of the articles in question, which was liable to mislead the reader as to the 
ambassador’s personality and abilities, considerably detracted from the importance of their 
contribution to the public debate” and that there has been no violation of Article 10 of the 
Convention. The five dissenting judges express the opinion that the majority decision is a 
“dangerous and unjustified departure from the Court’s well established case-law concerning 
the nature and vital importance of freedom of expression in democratic societies”. The 
judgment of the Grand Chamber also contrasts remarkably with the principle enshrined in the 
19 December 2006 Joint Declaration by the UN, OSCE, OAS and ACHPR according to 
which “journalists should not be held liable for publishing classified or confidential information 
where they have not themselves committed a wrong in obtaining it”. 
 
ECtHR (Grand Chamber), Stoll v. Switzerland, Applic ation no. 69698/01 of 10 December 2007 

16. Guja v. Moldova, 12 February 2008 (protection o f whistle blower, matter of public 
interest, conditions for protecting whistle blowing  under Art. 10 Convention) 

The ECtHR recently delivered a judgement on a very particular and interesting case, 
concerning the position of a “whistle-blower” who leaked two letters to the press and was 
subsequently dismissed. The Court held that the divulgence of the internal documents to the 
press was in casu protected by Article 10 of the Convention, which guarantees the right to 
freedom of expression, including the right to receive and impart information and ideas. The 
applicant, Mr. Guja, was Head of the Press Department of the Moldovan Prosecutor 
General’s Office, before he was dismissed, on the grounds that he had handed over two 
secret letters to a newspaper and that, before doing so, he had failed to consult the heads of 
other departments of the Prosecutor General’s Office, a behaviour which constituted a 
breach of the press department’s internal regulations. Guja was of the opinion that the letters 
were not confidential and that, as they revealed that the Deputy Speaker of Parliament, 
Vadim Mişin, had exercised undue pressure on the Public Prosecutor’s Office, he had acted 
in line with the President’s anti-corruption drive and with the intention of creating a positive 
image of the Office. Guja brought a civil action against the Prosecutor General’s Office 



seeking reinstatement, but his request failed. Relying on Article 10 of the Convention, he 
complained to the Strasbourg Court about his dismissal.  

The European Court held that, given the particular circumstances of the case, external 
reporting, even to a newspaper, could be justified, as the case concerned the pressure by a 
high-ranking politician on pending criminal cases. At the same time, the Public Prosecutor 
had given the impression that he had succumbed to political pressure. The Court also 
referred to the reports of international non-governmental organisations (the International 
Commission of Jurists, Freedom House, and the Open Justice Initiative), which had 
expressed concern about the breakdown of the separation of powers and the lack of judicial 
independence in Moldova. There is no doubt that these are very important matters in a 
democratic society, about which the public has a legitimate interest in being informed and 
which fall within the scope of political debate. The Court considered that the public interest in 
the provision of information on undue pressure and wrongdoing within the Prosecutor's Office 
is so important in a democratic society, that it outweighs the interest in maintaining public 
confidence in the Prosecutor General's Office. Open discussion of topics of public concern is 
essential to democracy and it is of great importance if members of the public are discouraged 
from voicing their opinions on such matters. The Court, being of the opinion that Guja had 
acted in good faith, finally noted that it was the heaviest sanction possible (dismissal) that 
had been imposed on the applicant. The sanction not only had negative repercussions on the 
applicant's career, but could also have a serious chilling effect on other employees from the 
Prosecutor's Office and discourage them from reporting any misconduct. Moreover, in view 
of the media coverage of the applicant's case, the sanction could also have a chilling effect 
on other civil servants and employees. 

Being mindful of the importance of the right to freedom of expression on matters of general 
interest, of the right of civil servants and other employees to report illegal conduct and 
wrongdoing at their place of work, the duties and responsibilities of employees towards their 
employers and the right of employers to manage their staff, and having weighed up the other 
different interests involved in the applicant’s case, the Court comes to the conclusion that the 
interference with the applicant's right to freedom of expression, in particular his right to impart 
information, was not “necessary in a democratic society”. Accordingly, there has been a 
violation of Article 10 of the Convention. 
 
ECtHR (Grand Chamber), Guja v. Moldova, Application  no. 14277/04 of 12 February 2008 

 
17. Yalçin Küçük (nr. 3) v. Turkey, 22 April 2008 ( incitement to hatred and hostility, 
separatist propaganda, membership of armed group, t errorism, interview on TV, no 
incitement to violence or armed resistance) 
 
Once more the European Court of Human Rights has found a breach of freedom of 
expression by the Turkish authorities. Yalçın Küçük, a university professor and a writer, was 
prosecuted on account of various speeches he gave and articles he wrote concerning the 
Kurdish question. In 1999, the Ankara State Security Court found him guilty of inciting hatred 
and hostility, of emitting separatist propaganda and of belonging to an armed group (art. 312 
§ 2 and art. 168 § 2 of the Criminal Code and art. 8 of the Antiterrorism Act nr. 3713). He was 
also convicted of assisting an armed group (art. 169 Criminal Code) on the basis of an 
interview for Med-TV in which Küçük had welcomed the PKK-leader Abdullah Öcalan as 
“Mister President” and had invited him to make a statement about the Kurdish question. 
 
Küçük had to undergo a prison sentence of six years and six months and was ordered to pay 
a fine of EUR 1,300. Relying on Article 6 § 1 and Article 10 of the European Convention on 
Human Rights, he complained that the proceedings had been unfair and that his right to 
freedom of expression had been breached. 
 



The European Court in its judgment of 22 April 2008 considered that the grounds adopted by 
the Turkish courts could not be regarded in themselves as sufficient to justify interference 
with Külçük’s right to freedom of expression. While certain comments in the offending articles 
and speeches sought to justify separatism, which thus made them hostile in tone, taken as a 
whole they did not, however, advocate the use of violence, armed resistance or an uprising 
and did not constitute hate speech, which, in the Court’s view, was the essential factor to be 
taken into consideration. One speech by Külçük, however, contained a sentence to be 
considered as incitement to violence and therefore could not invoke the protection 
guaranteed by Article 10 of the Convention. 
 
The European Court, referring to the nature and the severity of the sanctions, found that 
Külçük’s conviction as a whole had been disproportionate to the aims pursued and, 
accordingly, was not “necessary in a democratic society”. The Court especially referred to 
the severity of the sentence of imprisonment for six years and six months. The Court held, 
unanimously, that there had been a violation of Article 10 and that it did not need to examine 
the complaints submitted under Article 6 of the Convention. It awarded Küçük EUR 3,000 in 
respect of non-pecuniary damage. 
 
ECtHR (Fourth Section), Yalçin Küçük (nr. 3) v. Tur key, Application no. 71353/01 of 22 April 2008 
 

18. Alithia Publishing Company Ltd. & Constantinide s v. Cyprus, 22 May 2008 
(defamation, journalistic ethics, malice, facts and  value judgments, credibility and 
reliability of evidence, proof of allegations, accu rate and reliable information) 
 
This case concerns the complaint about defamation proceedings brought against Alithia 
Publishing Company Ltd, the publisher of the daily morning newspaper Alithia and its editor-
in-chief, Alecos Costantinides. Both the publishing company and the editor-in-chief were 
found liable of defamation following the publication in Alithia of a series of articles which 
alleged that a former Minister of Defence, Mr Aloneftis, was corrupt. According to final 
judgment by the Supreme Court the articles not only imputed to Mr Aloneftis the commission 
of criminal offences but had disparaged his moral character by presenting him as an 
unscrupulous criminal driven purely by self-interest. The lack of supporting evidence and the 
seriousness of the defamatory allegations demonstrated the existence of malice on the part 
of the applicants as well as their intent to defame the former Minister. The facts on which the 
publications had been based were considered inaccurate and the defendants were 
considered to have acted in flagrant disregard of the requirement to verify the factual 
allegations they had published. The Supreme Court upheld the district court's judgment and 
the corresponding award of damages. 
 
The European Court in its judgment of 22 May 2008 noted that the Cypriot courts had made 
a carefully balanced examination of the case against the applicants and had concluded that 
the applicants had not sufficiently proven their primarily factual allegations. Indeed, the 
domestic courts had found that the applicants had acted maliciously and had blatantly 
disregarded the principles of responsible journalism. The Court found those findings 
persuasive in the circumstances and therefore held unanimously that there had been no 
violation of Article 10. 
 
The Court notes that the domestic courts' imposition of a requirement on the press to act in 
good faith in order to provide accurate and reliable information is implicit in the protection of 
Article 10 of the Convention. This would equally apply in respect of reports on matters of 
public interest, even where such reports deal with the conduct of senior public officials acting 
in their official capacity. According to the European Court the district court of the defendant 
state conducted an extensive analysis of the applicants' evidence and concluded that the 
applicants had not in fact made sufficient effort to investigate the matters they alleged in their 
reports or to obtain and present the plaintiff's position on the relevant allegations. It is held 
crucial in this regard that the evidence of the applicants was dismissed as unreliable and that 



both the district court and the Supreme Court agreed that the applicants had acted 
maliciously. The ECtHR does not see any reason to depart in this respect from the well-
reasoned findings of the domestic courts, “which are, in any event, better placed to assess 
the credibility and reliability of the applicants' evidence”.  Given the lack of good faith on the 
part of the applicants, the ECtHR does not find it necessary to examine whether there were 
any special grounds in the present case for dispensing the applicants from their ordinary 
obligation to verify factual statements that were defamatory of private individuals or, indeed, 
public officials. The Court also considers that it is not, in principle, incompatible with Article 
10 to place on a defendant in libel proceedings who wishes to rely on the defence of 
justification the onus of proving to the civil standard the truth of defamatory statements. 
 
ECtHR (First Section), Alithia Publishing Company L td. & Constantinides v. Cyprus, Application no. 175 50/03 of 22 May 
2008 
 

19. Meltex Ltd. and Mesrop Movsesyan v. Armenia, 17  June 2008 (granting of 
broadcasting licences, decisions taken by the regul atory authorities must be duly 
reasoned, guarantees against arbitrariness)  

In this case the European Court of Human Rights held unanimously that the refusal by the 
Armenian authorities on seven several occasions to grant the Meltex television company’s 
requests for broadcasting licences, amounted to a violation of Article 10 of the European 
Convention on Human Rights. The Court firstly recognised that the independent 
broadcasting company Meltex was to be considered as a ‘victim’ of an interference in its 
freedom of expression by the Armenian public authorities: by not recognising the applicant 
company as the winner in the calls for tenders it competed in, the NTRC (National Radio and 
Television Commission) effectively refused the applicant company's bids for a broadcasting 
licence and such refusals do indeed constitute interferences with the applicant company's 
freedom to impart information and ideas. The Court also made clear that States howsoever 
are permitted to regulate by means of a licensing system the way in which broadcasting is 
organised in their territories, particularly in its technical aspects and the grant of a licence 
may also be made conditional on such matters as the nature and objectives of a proposed 
station, its potential audience at national, regional or local level, the rights and needs of a 
specific audience and the obligations deriving from international legal instruments. The 
compatibility of such interferences must be assessed in the light of the requirements of 
paragraph 2 of Article 10 of the Convention, which means inter alia that the interference must 
be prescribed by law in a way that guarantees protection against arbitrary interferences by 
public authorities. Indeed, the manner in which the licensing criteria are applied in the 
licensing process must provide sufficient guarantees against arbitrariness, including the 
proper reasoning by the licensing authority of its decisions denying a broadcasting licence 
(see also ECtHR 11 October 2007, Glas Nadezhda EOOD and Elenkov v. Bulgaria, IRIS 
2008-1, 3). 

The Court noted that the NTRC’s decisions had been based on the Broadcasting Act (2000) 
and other complementary legal acts, defining precise criteria for the NTRC to make its 
choice, such as the applicant company’s finances and technical resources, its staff’s 
experience and whether it produced predominately in-house, Armenian programmes. 
However, the Broadcasting Act did not explicitly require at that time that the licensing body 
should give reasons when applying those criteria. Therefore, the NTRC has simply 
announced the winning company without giving any reasons why that company had met the 
requisite criteria and why Meltex had not. There was no way of knowing on what basis the 
NTRC had exercised its discretion to refuse a licence. In this connection, the Court noted 
that the guidelines adopted by the Committee of Ministers of the Council of Europe in the 
broadcasting regulation domain call for open and transparent application of the regulations 
governing the licensing procedure and specifically recommend that “all decisions taken ... by 
the regulatory authorities ... be ... duly reasoned” (Rec. (2000)23. See also Declaration of the 
Committee of Ministers of 26 March 2008 on the independence and functions of regulatory 



authorities for the broadcasting sector). The Court further took note of the relevant 
conclusions reached by the PACE in its Resolution of 27 January 2004 concerning Armenia, 
where it stated that “the vagueness of the law in force had resulted in the NTRC being given 
outright discretionary powers”. The Court considered that a licensing procedure whereby the 
licensing authority gives no reasons for its decisions does not provide adequate protection 
against arbitrary interferences by a public authority with the fundamental right to freedom of 
expression. The Court therefore concluded that the interference with Meltex’ freedom to 
impart information and ideas, namely the seven denials of a broadcasting licence, had not 
met the requirement of lawfulness under the European Convention and hence violated Article 
10 of the Convention. 
 
ECtHR (Third Section), Meltex Ltd. and Mesrop Movse syan v. Armenia, Application no. 32283/04  of 17 June 2008 

20. Flux (nr. 6) v. Moldova, 29 July 2008 (allegati ons of corruption, defamation, 
presumption of innocence, journalistic ethics, lack  of journalistic investigation, right 
of reply, unprofessional behaviour of newspaper) 

After several successful complaints before the Strasbourg Court of Human Rights related to 
freedom of critical journalistic reporting, this time the European Court by four votes to three 
came to the conclusion that the conviction of the Moldovan newspaper Flux was not to be 
considered as a violation of Article 10 of the Convention. The approach of the majority of the 
Court regarding the (lack of) journalistic ethical quality of the litigious articles published by 
Flux is strikingly different than the one of the dissenting judges. 

In 2003 Flux published an article about a High School in Chisinau, sharply criticising its 
principal. The article merely quoted an anonymous letter it had received from a group of 
students' parents. The letter alleged inter alia that the school's principal used the school's 
funds for inappropriate purposes and that he had received bribes of up to 500 US dollars for 
enrolling children in the school. Flux refused short time later to publish a reply from the 
school’s principal. The text of the reply was then published in another newspaper, the Jurnal 
de Chisinău. The reply expressed that Flux had published an anonymous letter without even 
visiting the school or conducting any form of investigation, which showed that its aim was 
purely sensationalism. It was said that Flux had acted contrary to journalistic ethics. Flux 
reacted to this reply by publishing a new article, repeating some of the criticism published in 
the first article and arguing that Flux would certainly find persons willing to testify in front of a 
court about the bribes. The principal then brought civil proceedings for defamation against 
Flux and the district court has found the allegations of bribery to be untrue and defamatory. 
The court stated that it had no reason to believe the three witnesses who had testified in 
court that bribes were taken for the enrolment of children in the school. The district court 
expressed the opinion that “to be able to declare publicly that someone is accepting bribes, 
there is a need for a criminal-court decision finding that person guilty of bribery”. Since there 
was no such finding against the principal, he should not have been accused of bribery, 
according to the Moldovan district court. The judgment of the district court was confirmed by 
the Court of Appeal of Chisinau and the appeal with the Supreme Court of Justice was 
dismissed. The newspaper was ordered to issue an apology and to pay the principal 1,350 
Moldovan Lei (MDL), the equivalent of 88 euros (EUR) at the time. 

Flux complained in Strasbourg under Article 10 of the Convention that the Moldovan courts' 
decisions had entailed interference with its right to freedom of expression that could not be 
regarded as necessary in a democratic society. The European Court in its judgment of 29 
July 2008 attaches major importance to the fact that despite the seriousness of the 
accusations of bribery the journalist of Flux who wrote the article made no attempt to contact 
the principal to ask his opinion on the matter nor conducted any form of investigation into the 
matters mentioned in the anonymous letter. Furthermore a right of reply by the principal was 
refused by Flux, although the language used in this reply was not offensive. The new article 
in Flux as a reaction on the reply published in Jurnal de Chisinău is regarded by the Court as 



a form of reprisal for questioning the newspaper's professionalism. The Court underlines 
however that it does not accept the reasoning of the district court, namely that the allegations 
of serious misconduct levelled against the principal of the school should have first been 
proved in criminal proceedings. But the Court also makes clear that the right to freedom of 
expression cannot be taken to confer on newspapers an absolute right to act in an 
irresponsible manner by charging individuals with criminal acts in the absence of a basis in 
fact at the material time and without offering them the possibility to counter the accusations. 
As there are limits to the right to impart information to the public, a balance must be struck 
between that right and the rights of those injured, including the right to be presumed innocent 
of any criminal offence until proven guilty. The Court also refers to the unprofessional 
behaviour of the newspaper and the relatively modest award of damages which it was 
required to pay in the context of a civil action and finds that the solution of the domestic 
courts struck a fair balance between the competing interests involved. The Court comes to 
the conclusion that the newspaper acted in flagrant disregard of the duties of responsible 
journalism and thus undermined the Convention rights of others, while the interference with 
the exercise of its right to freedom of expression was justified. On these grounds, the Court 
held by four votes to three that there has been no violation of Article 10 of the Convention.  
 
The three dissenting judges in their joint dissenting opinion make clear however that they 
voted without hesitation in favour of a finding of a violation of Article 10. They argue that in 
this case the Court attached more value to professional behaviour of journalists than to the 
unveiling of corruption. According to the dissenters the facts show that the newspaper made 
enquiries about persistent rumours, found three witnesses whose integrity has not been put 
in doubt and who supported the allegations of corruption on oath. The dissenters underline 
that the Court has penalised the newspaper not for publishing untruths but for so-called 
'unprofessional behaviour'. The dissenting opinions express the fear that this judgment of the 
Court has thrown the protection of freedom of expression as far back as it possibly could. 
And the dissenters continue : “Even if alarming facts are sufficiently borne out by evidence, in 
the balancing exercise to establish proportionality, disregard for professional norms is 
deemed by Strasbourg to be more serious than the suppression of democratic debate on 
public corruption. To put it differently, in the Court's view the social need to fight poor 
journalism is more pressing than that of fighting rich corruption. The 'chilling effect' of 
sanctions against press freedom dreaded by the Court's old case-law has materialised 
through the Court's new one. (..) The serious inference of this judgment is that freedom of 
expression also ceases to exist when it is punished for pushing forward for public debate 
allegations of public criminality made by witnesses certified as credible but in a manner 
considered unprofessional. When subservience to professional good practice becomes more 
overriding than the search for truth itself it is a sad day for freedom of expression”. 
 
ECtHR (Fourth Section), Flux (nr. 6) v. Moldova, Ap plication no. 22824/04  of 29 July 2008 


